מה גורם
להיפר-פיגמנטציה?

Article Read Duration 4 דקות קריאה

כתמי גיל, מסכת הריון, מלזמה melasma וכתמים כהים שנשארים על העור שלכם זמן רב אחרי שאקנה, גלדים, או עקיצות חרקים החלימו... היפר-פיגמנטציה מתבטאת בצורות רבות, אבל הסיבה השורשית היא תמיד זהה: ייצור עודף של מלנין, המופעל בדרך כלל על ידי דלקת עור.

המשיכו לקרוא כדי להבין מה גורם לכתמים כהים, איך מתקנים אותם, ומה אתם יכולים לעשות על מנת למנוע את היווצרותם מלכתחילה.

מלנין: מערכת ההגנה הצבעונית של העור שלנו

על מנת להבין מה גורם להיפר-פיגמנטציה, עלינו להסתכל תחילה על המרכיב המרכזי בפיגמנטציה של העור: מלנין.

מלנין הוא חומר טבעי המצוי בעור, בשיער ובעיניים שלנו ומעניק להם את הצבע שלהם. הוא מיוצר על ידי תאים המכונים מלנוציטים בתהליך אשר נקרא סינתזת מלנין או מלנוגנזה. מאחר שכמות גדולה יותר של מלנין פירושה כמות גדולה יותר של פיגמנטים, עור ושיער כהים מכילים בדרך כלל ריכוז גבוה יותר של מלנין מאשר עור בהיר.

כשלעצמו, המלנין בעור שלנו הוא למעשה דבר טוב. המטרה העיקרית שלו היא להגן עלינו על ידי ספיגת קרינת UV, ומניעת היווצרותם של רדיקלים חופשיים אשר גורמים נזק לעור שלנו. כאשר העור מותקף על ידי גורמים תוקפניים סביבתיים (כגון חשיפה לקרני UV או זיהום אוויר), או נתון לדלקת עור הנגרמת על ידי אקנה, נגעי אקזמה {נגעים אטופיים} או אחרי פציעה, הוא מפעיל אוטומטית מתווכים דלקתיים המורים לתאי המלנוציטים שלנו לייצר יותר מלנין עבור הגנה נוספת. זו הסיבה שפחות סביר שנקבל כוויות שמש כשאנחנו משתזפים - המלנין הנוסף שנותן לשיזוף את הצבע שלו מעניק לעור שכבת הגנה נוספת מפני קרני UVB מזיקות. (עם זאת, לא משנה מהו גוון העור שלנו או כמה עמוק השיזוף שלנו, אנחנו צריכים תמיד להגן על העור מפני נזקי שמש עם קרם הגנה רחב טווח.).

כמות גדולה מידי של דבר טוב

הבעיה מתרחשת כאשר גורמים סביבתיים כמו קרינת UV או זיהום אוויר, מצבים הורמונליים או טראומה פיזית ונזקי עור מעוררים יתר על המידה את מנגנוני ההגנה המובנים של העור שלנו, וגורמים לו לפתח דלקת ולייצר יותר מדי מלנין. הפיגמנטים העודפים שנוצרים כתוצאה מכך יכולים להצטבר ולהיערם בצורה לא אחידה בתאי האפידרמיס שלנו, ולהותיר אותנו עם היפר-פיגמנטציה – כתמים או אזורים כהים עיקשים שנשארים על העור שלנו הרבה אחרי שמקור הדלקת המקורי נעלם.

הגורמים להיפר-פיגמנטציה

אז מה גורם להיפר-פיגמנטציה? אין תשובה אחת פשוטה, מאחר שסוגים שונים של היפר-פיגמנטציה יכולים להיגרם על ידי מגוון גורמים פנימיים או חיצוניים.

היפר-פיגמנטציה יכולה להיות גנטית או הורמונלית; להתפתח עם הזמן עם הגיל או חשיפה לשמש; להתעורר על ידי תרופות מסוימות; או כתוצאה מדלקת בעקבות טראומה פיזית לעור, כגון אקנה, עקיצות חרקים, חתכים ושריטות, והליכים קוסמטיים.

בין המגוון הרחב של הגורמים להיפר-פיגמנטציה, קיימים מספר חשודים רגילים שמופיעים באופן קבוע.

הכול נשאר במשפחה

היפר-פיגמנטציה יכולה להיות גנטית. מספר מצבים רפואיים תורשתיים יכולים לגרום להיפר-פיגמנטציה וכתמי עור, לנטיגו אקטיני actinic lentigo או סולאר לנטיגו solar lentigo - הכתמים החומים או השחורים שאנו מכנים כתמי גיל או כתמי כבד – הם על פי רוב תורשתיים. לסוגי עור עם רמות מלנין גבוהות יותר יש גם נטייה גנטית לפתח היפר-פיגמנטציה.

תרופות

תרופות מסוימות, כולל אנטיביוטיקה וטיפולים נגד אקנה, כגון קרמים וטבליות רטינואידים, יכולות להגביר את רגישות העור לאור השמש, ולגרום לו לנטות יותר לפתח היפר-פיגמנטציה כאשר הוא נחשף לאור אולטרה-סגול UV.

עליות וירידות ברמות ההורמונים

מצבים כמו מלזמה, בה נוצרת היפר-פיגמנטציה באזורים החשופים לשמש - בדרך כלל על הפנים - יכולים להופיע כאשר האיזון ההורמונלי של הגוף משתנה באופן קיצוני. זה מסביר מדוע מלזמה זכתה גם לכינוי מסכת הריון ומדוע היא יכולה לעיתים להיגרם מגלולות למניעת הריון. אקנה, שגם היא קשורה להורמונים, יכולה להשאיר סימנים על העור אשר מתפתחים להיפר-פיגמנטציה בחשיפה לאור אולטרה סגול UV.

היפר-פיגמנטציה פוסט-דלקתית (PIH)

טראומה פיזית לעור, בין אם מדובר באקנה, זיהומים על פני העור כמו פטריית שמש tinea versicolor, פרוצדורות קוסמטיות כמו פילינג כימי או טיפולי לייזר, עקיצות חרקים, כוויות, חתכים, שריטות ואפילו גילוח(!) כולם גורמים לדלקת עור שעלולה להוביל להיפר-פיגמנטציה פוסט-דלקתית כאשר העור המודלק, המגורה או הפגוע חשוף לאור אולטרה-סגול UV.

סוגי עור עם תכולת מלנין גבוהה נוטים להיות רגישים יותר להיפר-פיגמנטציה פוסט-דלקתית, דבר שעלול להשאיר סימנים כהים עיקשים על העור שלעיתים נמשכים שנים.

על מנת לטפל בהיפר-פיגמנטציה שלכם כראוי, חשוב להבין תחילה מהי הסיבה השורשית שלה, כדי שתוכלו לבחור את הטיפול הנכון עבור הכתמים והאזורים הכהים שלכם.

אור אולטרה-סגול UV: המכנה המשותף

כאשר בוחנים את הגורמים השונים להיפר-פיגמנטציה, המכנה המשותף הגדול ביותר הוא חשיפה לאור השמש או לקרינת UV.

אור UV מעורר תגובה דלקתית בעור אשר מורה לתאי המלנוציטים שלנו להגביר את ייצור המלנין. קרני UVB גורמות לתגובה דלקתית שאנו מכירים ככוויות שמש, בעוד שקרני UVA יוצרות רדיקלים חופשיים או עקה חמצונית, המעוררים דלקת כרונית שעלולה גם היא להוביל להיפר-פיגמנטציה.

חשיפה ממושכת וחוזרת ונשנית לאור השמש גורמת, עם הזמן, להיווצרות כתמי גיל או כתמי כבד. אור UV הוא גם הגורם להיווצרות היפר-פיגמנטציה בעור שנהיה מאד רגיש לאור מתרופות, והגורם לעור פצוע או מגורה לפתח היפר-פיגמנטציה פוסט-דלקתית. לכן, אם אתם מחפשים למנוע את התפתחותם של כתמים כהים מלכתחילה, הקפידו למרוח מינון בריא של קרם הגנה רחבת טווח מדי יום. גרם של מניעה שווה קילו של ריפוי!

הקליקו כאן כדי ללמוד איך אתם יכולים להגן על העור שלכם מפני קרני השמש המזיקות.

התיקון הטוב ביותר להיפר-פיגמנטציה?

בעוד שכתמים ואזורים כהים עיקשים ומתמשכים יכולים להיות מתסכלים, מקרים ניכרים יותר לעין של מלזמה והפרעות פיגמנטציה חמורות אחרות יכולים להיות מאד מטרידים ומציקים, ולהשפיע לרעה על ההערכה העצמית, הרווחה הרגשית ואיכות החיים.

אבל אל תאבדו תקווה! אמנם אין פתרון קסם להעלמת כתמים כהים בן לילה, אך ישנם פתרונות דרמו-קוסמטיים להיפר-פיגמנטציה שעושים שימוש ברכיבים פעילים רבי עוצמה כדי להרגיע את הגירוי, להבהיר ולאזן את גוון העור, להבהיר כתמים כהים קיימים הנגרמים מדלקת, ולמנוע ייצור עודף של מלנין בכדי למנוע את היווצרותם של כתמים חדשים.

בשימוש קבוע, מוצרי הטיפוח הייעודיים הנכונים יכולים לתקן היפר-פיגמנטציה ביעילות, לטשטש כתמים כהים ולהשאיר אתכם עם עור פנים בגוון בהיר יותר, אחיד יותר וזוהר יותר תוך שבועות ספורים.

למידע נוסף איך נפטרים מהיפר-פיגמנטציה ❯

יש לנו גם
מוצרים לכתמי פיגמנטציה בעור

מוצרים אלו המסייעים לטיפול מראה כתמים בעור מכילים ריכוז גבוה של מרכיבים פעילים אנטי-דלקתיים המעניקים טיפול יעיל נגד כתמים כהים בעור עבור גוון עור אחיד ובהיר יותר.